ebike repair

תיקון אופניים חשמליים: 6 בדיקות שאתם חייבים להכיר

שיתוף מהיר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

תוכן עניינים

תיקון אופניים חשמליים בהרבה מקרים מסתיים בתיקון לא מסובך. אופניים חשמליים הם מכונה דיי פשוטה… המערכת החשמלית בנויה על 3 מרכיבים עיקריים: סוללה, בקר ומנוע. תקלה באחד מהם והאופניים לא יעבדו. לרוב אבל, התקלה לא תהייה בחלקים הנ"ל אלא בקטיעת הזרם בדרך אליהם או מהם. חלקים אלו הם יחסית אמינים ולא מתקלקלים כזה בקלות, זכרו גם שיש לכם אחריות לשנה. אם יש תקלה באחד מאלו, האחריות אמורה לכסות אתכם. במקרה כזה, עדיף להשתמש באחריות לתיקון אופניים. 

במאמר הבא, נלמד 6 בדיקות בסיסיות שתוכלו לבצע כדי לתקן את האופניים החשמליים שלכם. גם אם לא תוכלו בסוף לתקן בעצמכם, אם תעקבו אחרי בדיקות אלו, יהיה לכם כיוון טוב מאוד של מהי התקלה.  

בדיקת מתח סוללה

בתיקון אופניים חשמליים, אחד הדברים שהכי חשוב לדעת הוא לבדוק מתח בעזרת וולטמטר. אופניים חשמליים עובדים כך שמתח הסוללה עובר ישירות לצג ומשם חזרה לבקר. זה בדיוק מה שקורה כאשר אתם לוחצים על כפתור ההדלקה בצג. זה לא משנה אם זה צג אנלוגי או צג דיגיטלי, המתח נשלט ע"י כפתור זה. 

תיקון אופניים חשמליים שלא נדלקים מתחיל בבדיקת מתח סוללה. אם לא יוצא מתח עבודה מכיוון הסוללה, הרי ששם הבעיה. הרבה פעמים זה פיוז שרוף או כבל מנותק שמפריעים למתח להגיע לצג וזה לאו דווקא מעיד שצריך לבצע תיקון בסוללה של האופניים או לרכוש סוללה חדשה. 

אם יוצא מתח מהסוללה, נרצה לבדוק שכל החיבורים בין הסוללה לבקר, ובין הבקר לצג – תקינים. 

אם הצג נדלק אבל האופניים לא מגיבות – לרוב, זה יעיד על כך שהסוללה תקינה והבעיה היא במקום אחר. 

ebike battery
אם אין מתח עבודה בסוללה - ודאו שהפיוזים תקינים

חיישני ברקס

תיקון אופניים חשמליים שהידית גז לא מגיבה, יכול להסתיים בחיישני ברקס לא תקינים. תיקון פשוט מאוד אגב. 

אופניים חשמליים מצוידים במנגנון ניתוק חשמלי בעת לחיצה על הברקס. להבדיל מאופניים רגילים, לאופניים חשמליים יש חיישן שנמצא בתוך ידית הברקס. בעת לחיצה על הידית הוא נותן פקודה לבקר לעצור את המנוע. קצר בחיישן הזה למעשה יגרום לכך שהמנוע יקבל פקודה לא לזוז. תופתעו אולי, אבל זאת אולי התקלות הכי שכיחות והרבה מאוד תיקוני אופניים חשמליים מסתיימים בניתוק אחד מחיישני הברקס. 

מה שנעשה במקרה כזה הוא פשוט לנתק את אותו חיישן. תעקבו אחרי הכבל של החיישן שיושב מתחת לידית ברקס. ברוב האופניים מהר מאוד תגיעו לחיבור של אותו כבל לצמת חשמל המרכזית. אפשר פשוט לנתק אותו ולבדוק אם המנוע חוזר להסתובב כאשר סוחטים את המצערת. 

אין לכם מה לדאוג מכיוון שרק ביטלתם את האפשרות שהמנוע יכבה בעת לחיצה על ידית הברקס. הברקס המכני עדיין יעבוד כמו שצריך, עד שנוכל לתקן את הבעיה. 

תיקון מנוע של אופניים חשמליים

אם עדיין המנוע לא מסתובב, נרצה לבדוק את הכבל מנוע. תיקון אופניים חשמליים במקרה כזה יכול להסתיים בחיבור מחדש של קונקטור כבל מנוע רופף. לפעמים הקונקטור הזה לא יושב טוב ואז לא מגיע זרם למנוע. כדי לוודא את זה, ננתק את החיבור בין הבקר והמנוע שנמצא ממש ליד… המנוע מן הסתם. נחבר אותו שוב לפי החצים שמסומנים עליו ונבדוק אם הבעיה נפתרה. 

אם גם זה לא עובד ואנחנו כבר ליד הכבל מנוע, נבדוק את המנוע עצמו. בעזרת וולטמטר, נוכל לבדוק מתחים תקינים של חיישני המנוע ותקינות הפאזות כמובן. אם אתם לא יודעים להשתמש בוולטמטר, אפשר לבדוק את המנוע גם עם מכשיר ייעודי שתוכלו לרכוש בכמה עשרות שקלים.

מנוע של אופניים חשמליים
ניתן לעשות למנוע בדיקה בעזרת מכשיר בדיקה ייעודי ו/או וולטמטר

תיקון ידית גז של אופניים חשמליים

תיקון ידית גז היא עוד אחת מבין התקלות המאוד נפוצות. תיקון ידית גז, או מצערת בשמה התקני היא פעולה מאוד פשוטה לבצע. רוב ידיות הגז מגיעות עם חיבור פלאג אנד פליי, נוכל להתקין אחת חדשה ואז לוודא אם התיקון עבד. אפשרי גם לתקן את  הידית עצמה, אבל לרוב אין בזה ממש תועלת אל מול העלות.  אם אתם יודעים להשתמש בוולטמטר, תוכלו לבדוק מתחים תקינים כדי לשלול שהבעיה היא בידית גז.

יש כל מיני סוגי ידיות גז. ידיות אצבע או ידיות מלאות כמו של אופנוע. מצערת חצי וידיות כמו של טרקטורון. בסופו של דבר זה לא משנה איזה ידית אתם בוחרים. הן כולן בעיקרון עובדות אותו דבר ויתאימו לכל בקר. 

פדל אסיסט

אופניים חשמליים מצוידים במערכת עזר לפדלים. האמת שבתחילת דרכם של האופניים החשמליים בישראל זו הייתה הדרך היחידה לרכב. ידית הגז היתה אסורה בחוק, ואופניים חשמליים היו מותרים רק עם מערכת פדל אסיסט. מהר מאוד המציאות כפתה את עצמה על השטח וכיום מצערת היא חוקית לחלוטין. 

לפעמים החיישן של מערכת זו מקצר ולא נותן לאופניים לעבוד. מה שנעשה זה פשוט לנתק אותו כדי לבדוק אם זו הבעיה. אם כבר הקופסא של הבקר פתוחה, נתקו גם את הפנס כדי לשלול בעיה מהכיוון הזה גם. 

בקר לאופניים חשמליים
ניתן לתקן גם את הבקר, אבל ברוב המקרים יהיה יותר משתלם פשוט להתקין אחד חדש

תיקון בקר של אופניים חשמליים

בקר הוא לב המערכת, הוא זה ששולט על כל הדבר הזה שנקרא אופניים חשמליים. אם כל הבדיקות שביצענו עד כה תקינות –  כנראה שיש בעיה בבקר. נרצה לבדוק פאזות לא מקצרות וחיישנים תקינים. שאין קצר בפלוס והמינוס הראשי. שיש או אין מתח עבודה תקין ואין שום דבר חשוד כמו מים או קורוזיה. 

לפני החלפת בקר, חשוב לוודא שהוא תואם למערכת שלכם. בקר וצג עובדים על אותו פרוטוקול תקשורת. אם אחד לא תואם לשני, כנראה שהאופניים לא יעבדו כמו שצריך. 

גם במקרה הזה, ניתן ברמת העיקרון לתקן את הבקר ע"י החלפה של המוספטים או הקבלים השרופים אבל אם אין לכם בקר יקר ואיכותי – יהיה יותר פשוט להתקין בקר חדש.

שיהיה בהצלחה בתיקון אופניים חשמליים 🙂

 

רק נוודא שאתם באיזורי השירות שלנו...

מפת איזור רעננה, רמת השרון, הרצליה, צפון תל אביב החדש

האם את/ה נמצא/ת בצפון תל-אביב, רמת השרון, רעננה או הרצליה?

מעולה! איך תרצו לדבר איתנו?

התקשרו או שלחו הודעה ואנחנו בדרך אליכם

058-444-6266

התקשר

אוף...

מצטערים, אך הניידת שלנו לא מגיע לאיזור שלך