תיקון קורקינט חשמלי: פתרון תקלות נפוצות

שיתוף מהיר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

תוכן עניינים

תיקון קורקינט חשמלי / תיקון אופניים חשמליים

תיקון קורקינט חשמלי או אופניים חשמליים יכול להיות ללא ספק כאב ראש. כיום, כאשר הקורקינט החשמלי משמש אותנו ככלי תחבורה, אין דבר יותר מתסכל מזה שהוא שלא עובד בדיוק כאשר אנחנו בדרך לפגישה, לבית ספר, או סתם לסיבוב. לקחת את הקורקינט לתיקון יכולה להיות משימה מפרכת. וכמובן לשמוע שאולי הכלי מושבת לתיקון כמה ימים זה מבאס.

כיום, קורקינטים חשמליים רבים יכולים לתת לנו כיוון על מקור התקלה בעזרת חיווי על צג דיגיטלי. מה שמאוד מקל על התיקון. 

 

 זה לא יהפוך אתכם לטכנאים, אבל סתם שתדעו, בעיה במנוע הרבה פעמים נפתרת בתיקון של חיבור רופף של כבל מנוע – משהו שבקלות תוכלו לבדוק ולסדר בעצמכם. 

חוש טכני לא יזיק

עם כל הכבוד לחיווי הדיגיטלי, אין כמו לבצע את הבדיקה בעצמכם. אם אתם יודעים להשתמש במולטי מטר, מד מתח, אבומטר, וולטמטר או איך שלא תרצו לקרוא לו – זכיתם. אם יש לכם אחד של פלוק אתם בטח מרוצים מעצמכם, ולמי שלא יודע מה זה, עדיף שתעזרו בבעל מקצוע. 

אין כמובן כוונה במאמר הזה לכסות את כל התיקונים והתקלות שיכולות להופיע, אבל אספתי את הנפוצות ביותר. 

רוב הקורקינטים הם מכונה קצת יותר מורכבת ממה שנדמה. פעולה פשוטה כמו תיקון פנצ'ר בקורקינט חשמלי יכולה להסתבך לכם. למה באופניים רגילים עושים תיקון פנצ'ר בקלות אבל בקורקינט לא? תיקון פנצ'ר בקורקינט חשמלי הוא מורכב יותר בגלל שהגלגל קטן יותר, ולכן קשה יותר להכניס ו/או להוציא את הצמיג. בנוסף, פירוק והרכבת הגלגל הוא הרבה יותר מורכב. 

אם אין לכם חוש טכני עדיף שלא תיקחו סיכונים מיותרים. אנחנו כמובן לא לוקחים אחריות, אז בבקשה בזהירות שלא תעשו יותר נזק מתועלת.

המאמר נכתב בלשון קורקינט אבל הוא נכון בעיקרון גם לאופניים חשמליים 🙂

תיקון קורקינט חשמלי שלא נטען

תיקון קורקינט חשמלי עם בעיית טעינה יכול להיות תיקון פשוט, אבל העלילה יכולה גם להסתבך. יש סיבות רבות לאי-טעינה. זה יכול להיות מטען לא תקין. פיוז טעינה שרוף. הלחמה לא טובה. סוללה שנפל לה המתח ועוד… 

במטען של קורקינט חשמלי, האור הירוק מסמל שהמטען מחובר לשקע בקיר. כאשר מחברים את המטען לקורקינט, האור הירוק מתחלף לאדום וזה למעשה מסמל שהסוללה במצב טעינה. כאשר האור האדום מתחלף חזרה לירוק זה אומר שהסוללה טעונה במלואה. אם האור נשאר ירוק ולא מתחלף, המשמעות היא או שאין טעינה (או שהסוללה כבר טעונה במלואה). 

כאשר אין לנו טעינה הדבר הראשון שנרצה לבדוק זה את המטען. אנחנו יכולים לבדוק אם המטען מוציא מתח בעזרת מולטי מטר. אם יש לנו גישה למטען אחר, אפשר פשוט לנסות לחבר אותו ולראות אם האור התחלף לאדום. במידה ואנחנו משתמשים במטען אחר יש לוודא שהמטען במתח הנכון. על כל מטען יש מדבקה המציינת את המתח שלו.

אם זיהינו שהמטען תקין ועדיין הסוללה לא נטענת, אז הבעיה מגיעה מכיוון הסוללה. דבר ראשון שנרצה לבדוק זה שפיוז הטעינה תקין. ששקע הטעינה תקין ואין אף כבל מנותק. אם אלו תקינים, אז בעזרת מולטי מטר נוודא מתח סוללה תקין / לא תקין.

שימו לב, אורך חיים ממוצע של סוללת ליתיום הוא בטווח של בין שנתיים לשלוש שנים. תלוי באופי השימוש שלכם ובאיכות הסוללה. אם הסוללה בת יותר משנתיים ויש לה נפילת מתח – זה הגיוני שהיא כבר עשתה את שלה.

מעניין אתכם לדעת יותר על סוללות ליתיום? אתם מוזמנים לקרוא את המאמר: סוללה של קורקינט ואופניים חשמליים: כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

  • טיפ: נסו לחבר מטען ולשים מנוע באוויר. אם ברגע שאתם נותנים גז הנורה על המטען הופכת לאדומה – זה אומר שכל המתחים עוברים בצורה תקינה וכנראה שהבעיה היא שהסוללה לא אוגרת אנרגיה.

תיקון קורקינט חשמלי שהמנוע לא מגיב

תיקון קורקינט חשמלי שהמנוע שלו לא מגיב מסתכם פעמים רבות בחיבור כבל מנותק. לכן, דבר ראשון נרצה לוודא שכל הכבלים והחיבורים תקינים.  שכבל המנוע מחובר כמו שצריך. שהידית גז מחוברת. ששום חיבור לא נשרף או התחמם, ובכללי פשוט לעבור ויזואלית על כל החיבורים ולשלול דברים חשודים. 

ברוב הקורקינטים יש חיישן לברקס שבעת הבלימה מפסיק את פעולת המנוע. כשל בחיישן יכול להביא למצב שהוא בעצם משדר למנוע שלא יפעל. נסו לאתר את הכבל שלו בידית הברקס ולנתק אותו. אם המנוע חוזר לעבוד הבעיה היא שם. 

אם הבעיה היא לא בחיישני הברקס, נבדוק את ידית הגז – המצערת. ניתן לבדוק אם המתחים תקינים בעזרת מולטי מטר או פשוט לנסות להחליף אותה ולראות אם המנוע חוזר לפעולה. 

אם ידית הגז תקינה, השלב הבא יהיה לבדוק את המנוע. בתוך המנוע ישנם 3 סנסורים, כשל באחד מהם יכול להביא למצב שהמנוע לא מגיב. ניתן לבדוק את המנוע בעזרת מולטי מטר או מחשב. אותו מכשיר קטן ולבן שבטח ראיתם בחנות קורקינטים חשמליים. המחשב הקטן הזה מתחבר ישירות לכבל ההזנה של המנוע ובודק את תקינות הסנסורים והפאזות. אגב, תוכלו לרכוש אחד כזה בכמה גרושים בעלי אקספרס.

כמובן שיכולות להיות עוד הרבה סיבות כמו בקר תקול, קורוזיה במנוע או צמת חשמל פגועה. בהרבה מאוד מקרים אבל, אחד מהנ"ל תהייה הבעיה.

  • טיפ: אם שום דבר לא עובד – תוכלו לחבר את המנוע לקורקינט חשמלי או אופניים חשמליים של חבר ולראות את תגובת המנוע.
כבל הזנה למנוע של קורקינט
ודאו שהכבל מנוע מחובר ולא רופף

תיקון קורקינט חשמלי שלא נדלק 

העיקרון של תיקון קורקינט חשמלי שלא נדלק הוא פשוט – אם הצג לא מגיב אז כנראה שלא מגיע אליו מתח. דבר ראשון יהיה שוב בדיקה ויזואלית לוודא שאין שום דבר חשוד. שימו דגש על החיבור בין הסוללה לבקר והחיבורים בין הבקר לצג עצמו. יש לוודא שפיוז עבודה בסוללה תקין, ואם לא, להחליף אותו ולנסות להדליק את הקורקינט. במקרה שיש מערכת אזעקה, אז יכול להיות שהבעיה היא שם או בסוויץ' (אם יש לו אחד כזה).

אם זה לא עזר, נהייה חייבים לוודא מתח בסוללה. לקורקינט עם סוללה 48V, כל מתח נמוך מ42V והקורקינט לא ידלק. אם הסוללה היא 36V, כל מתח מתחת ל30V והקורקינט לא ידלק. במצב כזה נסו להטעין את הכלי. אם המתח לא עולה אז כנראה שיש לכם בעיה עם הסוללה ו/או המטען. 

אם הכל תקין בסוללה של הקורקינט והחיבורים בין הסוללה לבקר, נצטרך לנסות ולהחליף צג. אפשר לבדוק מתח בעזרת מולטי מטר ביציאה של הצג מהבקר כדי לוודא מתח תקין / לא תקין.

  • טיפ: לוודא פיוז ובית פיוז טעינה תקינים. רוב הבעיות שבהן הקורקינט לא נדלק הן בגלל שפשוט לא מגיע מתח לצג. 
 
תעברו על החיבורים כדי לשלול דברים חשודים

קורקינט חשמלי בקושי סוחב 

לקורקינט חשמלי שלא נוסע כמו בעבר יכולות להיות מספר סיבות. חשוב להבין את ההיסטוריה של הסוללה כדי להבין אם זה בעיה או בלאי טבעי של הסוללה. 

לפני שרצים לקנות סוללה יש מספר דברים שצריך לוודא:

  • שהסוללה טעונה במלואה
  •  שהקורקינט לא על מצב מהירות נמוכה (נורה ירוקה בקורקינט שיאומי M365 לדוגמא)
  • שיש לחץ אוויר תקין בגלגלים, חוסר לחץ אוויר יכול להאט אתכם. 
  • אם יש לכם קורקינט עם מנוע שרשרת – לבדוק אם צריך להחליף שרשרת וגלגלי שיניים.
  • לוודא שהמנוע לא התחמם יתר על המידה, בפרט בחודשי הקיץ החמים במיוחד.
  • לוודא שהברקסים מכוונים כראוי ולא לוחצים יותר מדי על הדיסק או על הג'אנט.
 

אם זה אף אחת מהנקודות לעיל, אז כנראה שמדובר בבעיה בסוללה. אם הסוללה שלכם היא בת פחות משנה אז יש לכם אחריות וכדאי שתפעילו אותה. 

  • טיפ: אתם מכירים את הכלי שלכם הכי טוב. אם הסוללה כבר בת שנתיים וצפונה, עם כמה שזה אולי מבאס, הגיע הזמן להתחדש בסוללה.

ברקסים 

אין דבר יותר מעצבן מברקסים חורקים וצווחים וישנן סיבות רבות לכך. חלקן קשורות בבלאי טבעי אבל חלקן גם קשורות לחוסר תשומת הלב של הרוכב לטיפולים שגרתיים. אל תזניחו את הברקסים שלכם, זה טיפול לא יקר שיכול לעלות לכם הרבה יותר ביוקר אם הוא לא מתבצע.

מערכת ברקסים טובה זה משהו שחשוב שיהיה לכם. רצוי לשים על זה דגש במהלך רכישת אופניים או קורקינט חשמלי חדש. יש בשוק כל מיני סוגי מערכות ברקסים כמו ברקס V, ברקס תוף, או ברקס דיסק. הנפוצה ביותר היא מערכת ברקס דיסק הידראולי או מכני.

רפידת ברקסים גמורה
ודאו שהרפידות ברקס במצב טוב. רפידה שחוקה תביא למצב שגם הברקס לא יתפקד וגם תעשו נזק.

 הסיבות לברקסים חורקים 

  • לכלוך שהצטבר על הקליפר
  • שמן שנזל על הרוטור בין אם בכוונה או מנזילה
  • רוטור שחוק
  • רפידות שחוקות (לא לשכוח לבדוק כל 500 ק"מ)
  • רוטורים ו/או ורפידות מאיכות נמוכה
 

דבר ראשון שנרצה לעשות זה לבדוק את הרפידות ולוודא שעל הקליפר לא הצטבר לכלוך ושמן. אני תמיד אוהב לנקות את הקליפר והדיסק בכל פעם שאני מחליף רפידות.  אם יש סימני שמן, יכול להיות שיש נזילה במידה ויש לכם ברקסים הידראוליים. נקו את השמן ושימו לב אם זה חוזר לאחר הרכיבה.

חשוב לזכור שאסור לשמן את הברקסים. לניקוי רפידות ברקס משתמשים רק בחומר ייעודי לניקוי ברקסים. הדבר האחרון שאתם רוצים זה שמן על הברקסים שלכם. שמן תפקידו לסכך וברקסים תפקידם לעצור. שילוב של שמן וברקסים יהיה לא יעיל ומסוכן. 

  • טיפ: תקפידו לבדוק את רפידות הברקס ולהחליף במידת הצורך. גם יהיו לכם ברקסים טובים וגם תמנעו נזקים לדיסק או לקליפר.

תיקון קורקינט חשמלי חדש 

יש לכם אחריות יצרן של 12 חודשים על כל הקורקינטים החשמליים. אם יש לכם תקלה או בעיה הכי קטנה, תפנו לחנות שממנה רכשתם או ליבואן/יצרן בעצמו.

אחד הדברים החשובים לזכור שקונים קורקינט שיהיה אבא ואמא. אחרת, במקרה של בעיה, באסה. אולי זה נחמד וזול לקנות קורקינט בסופר או בחנות למוצרי חשמל, אבל שם לא ידעו לתת לכם שירות ואחריות כמו שמגיע לכם. 

אל תתפתו לנסות לתקן קורקינט חשמלי חדש או לקחת אותו למעבדה שהיא לא מוכרת ע"י היבואן. מהלך כזה יכול לשים אתכם במצב שלא יכבדו לכם את האחריות. 

תיקון מנוע של קורקינט חשמלי 

אם אתם חווים רעשים מוזרים מהמנוע אז דיי בטוח שישנה בעיה במנוע עצמו. לפעמים זו יכולה להיות גם תקלה בבקר שמשליכה על המנוע, אבל לרוב זה יהיה בתוך המנוע עצמו.  רעשים אגרסיביים לרוב יעידו על גיר שבור, במידה ויש כזה. 

רעשים רק בתחילת הנסיעה, יעידו כנראה שמקור הרעש הוא במגנטים של המנוע. שמנוע תפוס, זו יכולה להיות בעיה בפאזות. אם הוא לא נוסע חלק אולי זה בסנסורים. ישנן כל מיני סיבות ותקלות שונות שניתן יהיה להבין אותן רק לאחר שפותחים את המנוע. 

תיקון מנוע של קורקינט דורש קצת יותר ידע וניסיון. עדיף שתפנו בשבילו לבעל מקצוע. 

  • טיפ: אם המנוע תפוס, נסו לנתק את המנוע מהבקר. אם המנוע השתחרר – כנראה שהבעיה היא בבקר ולא במנוע
 
ליבת מנוע של אופניים חשמליים
תיקון מנוע של קורקינט חשמלי הוא תיקון מורכב שעדיף להיעזר בבעל מקצוע.

איך למנוע תקלות בקורקינט בעתיד? 

תחזוקה נכונה יכולה למנוע ממכם הרבה עוגמת נפש. אויר בגלגלים יכול לחסוך לכם את הפנצ'ר הבא. הקפידו כל 500 600 ק"מ להכניס את הקורקינט לטיפול מקצועי. כשאני אומר טיפול זה לא רק למתוח את הכבל ברקס בלי בכלל לבדוק את הרפידות. 

תעשו טיפולים בזמן. אל תשאירו את הקורקינט חשוף לפגעי מזג אויר כאשר הוא לא בשימוש. אם אתם גרים קרוב לים, המלח מהים מזיק מאוד למכניקה של הכלי. תשתדלו לא להרכיב יותר מדי,  לרכב על קורקינט בזוג לא עושה לו טוב. אם בא לכם ללמוד לכוון ברקסים אז זה ממש קל ויחסוך לכם ביקור בסדנא. תמיד תוודאו שמנגנון הקיפול מכוון ומחוזק כראוי. פעם בשנה זה גם בסדר להחליף צמיגים. בחורף חשוב לזכור להימנע מנסיעה בגשם, ובכלל, מים וקורקינט חשמלי לא ממש הולכים ביחד. לכן, עדיף מאוד להימנע.

בהצלחה בתיקון הקורקינט החשמלי 🙂

 

רק נוודא שאתם באיזורי השירות שלנו...

מפת איזור רעננה, רמת השרון, הרצליה, צפון תל אביב החדש

האם את/ה נמצא/ת בצפון תל-אביב, רמת השרון, רעננה או הרצליה?

מעולה! איך תרצו לדבר איתנו?

התקשרו או שלחו הודעה ואנחנו בדרך אליכם

058-444-6266

התקשר

אוף...

מצטערים, אך הניידת שלנו לא מגיע לאיזור שלך